Wysyłka przedmiotów poza UE - opłaty celne w kraju odbiorcy
Wysyłka poza UE wiąże się każdorazowo z odprawą celną (nie dotyczy wysyłki dokumentów) zarówno w Polsce jak i kraju docelowym. Nadawca w Polsce nie jest obciążony żadnymi opłatami celno podatkowymi związanymi z przesyłką, chyba że wybierze takie warunki dostawy, w których przenosi na siebie obowiązek uiszczenia tych opłat - zostaną one wyliczone przez służby kraju docelowego, według obowiązujących w tym kraju przepisów. Polskie służby nie udzielają informacji na temat wysokości tych opłat, sposobu ich wyliczania i klasyfikowania zawartości przesyłki. W tym celu nadawca lub odbiorca powinien skontaktować się z odpowiednimi organami w kraju, do którego będzie wysyłał przesyłkę. W deklaracji celnej nadawca zobowiązany jest do podania celu wysyłki.
Sprzedaż |
Jeśli jest to sprzedaż, do przesyłki musi zostać dołączona faktura handlowa sporządzona w języku polskim i angielskim. W przypadku firm koniecznym do odprawy celnej jest posiadanie numeru EORI - odprawa bez tego numeru jest możliwa, ale sprzedający po dostarczeniu przesyłki nie ma możliwości ubiegać się o zwrot podatku w Polsce (brak możliwości wystawienia komunikatu IE599).
Próbka |
Wysyłka próbki handlowej nie wymaga faktury handlowej, a jedynie faktury proforma (wzory dostępne na naszej stronie) która musi być również w języku polskim i angielskim. Wysyłka próbki podlega uproszczonej odprawie celnej i na ogół nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami dla odbiorcy w kraju przeznaczenia. Należy pamiętać, że to służby celne kraju docelowego klasyfikują przesyłki do odprawy i może zdarzyć się tak, że stwierdzą one, że na przykład próbką nie może być przesyłka zawierająca 10 czy 50 sztuk jednakowego artykułu. W takim wypadku zostanie zastosowany normalny taryfikator celny, a przesyłka zostanie odprawiona jako towar handlowy.
Prezent |
Wysyłka prezentu również podlega odprawie celnej po obu stronach i w tym wypadku również służby kraju docelowego decydują o tym, czy zostanie zastosowana odprawa uproszczona (bez opłat celno podatkowych), czy też zawartość przesyłki zostanie zakwalifikowana jak towar handlowy o znacznej wartości i odbiorca będzie musiał uiścić opłaty celno podatkowe aby otrzymać przesyłkę.
Zwrot |
Jeśli wysyłka to zwrot towaru zakupionego poza UE, to do przesyłki należy dołączyć fakturę zakupu, oraz dowód odprawy celnej, tak aby po jej dostarczeniu nadawca mógł ubiegać się o zwrot opłat celno podatkowych które uiścił podczas importu (jeśli występowały). W takim wypadku odbiorca w kraju docelowym również nie powinien zostać obciążony żadnymi opłatami celno podatkowymi - warunkiem koniecznym jest zakończona odprawa celna eksportowa potwierdzona przez służby kraju docelowego w tym wypadku Polski.
Naprawa |
Wysyłka przedmiotu do naprawy wiąże się z rozpoczęciem procedury tak zwanego uszlachetniania biernego, która jest zakończona w chwili powrotu wysłanego przedmiotu do Polski - jeśli przedmiot nie zostanie zwrócony, służby kraju do którego został on wysłany potraktują to jako przesłanie towaru handlowego i zostaną naliczone opłaty celno podatkowe, może zostać również zastosowana kara administracyjna, za wprowadzenie w błąd służb celnych. Uszlachetnianie bierne wiąże się jednak z naliczeniem opłat celno podatkowych według polskiej taryfy i dokonywana jest ocena o ile wzrosła wartość danego przedmiotu po jego naprawie. Informację na temat taryfy i wyliczeń można uzyskać na infolinii Ministerstwa Finansów.
Innym przypadkiem wysyłki do naprawy jest wysyłka do naprawy gwarancyjnej. W tym wypadku po obu stronach nie powinny zostać naliczone opłaty celno podatkowe - jednak należy pamiętać że to od celnika zależy jak zakwalifikuje przesyłkę.